Renault Grubu, Nissan’daki yaklaşık %36’lık hissesiyle önemli bir konumda bulunuyor, ancak Japon markalar arasındaki bu büyük birleşmede Renault’nun rolü belirsizliğini koruyor. Fransız grup, yaptığı açıklamada, “tüm seçenekleri değerlendirdiğini” belirtti.
Eski Nissan ve Renault CEO’su Carlos Ghosn ise Renault’nun hisselerini Honda’ya satabileceğini öne sürdü.
Renault’nun Tepkisi
Geçtiğimiz günlerde Honda, Nissan ve Mitsubishi’nin tek bir çatı altında birleşme niyetini açıklamasıyla otomotiv dünyası şaşkınlıkla bu hamleyi izledi. Nissan’ın en büyük hissedarı olan Renault Grubu, oluşabilecek bu yeni dev ittifaka dair bir açıklama yaptı.
Renault, Nissan’da doğrudan %17 hisseye sahip ve ayrıca bir Fransız fonu aracılığıyla %18,7’lik ek bir paya daha sahip durumda. Ancak, Honda ile planlanan birleşme sürecinde Renault’nun dahil olacağına dair henüz bir işaret yok.
Renault, yaptığı çevrimiçi açıklamada, “Bugün Nissan ve Honda tarafından yapılan açıklamaları not ediyoruz, bu süreç henüz erken bir aşamada. Nissan’ın ana hissedarı olarak, Renault Grubu olarak tüm seçenekleri değerlendireceğiz ve Grup ile paydaşlarımızın çıkarlarını önceliklendireceğiz.” ifadelerine yer verdi.
Bu açıklama, Renault-Nissan-Mitsubishi ittifakının geleceği hakkında fazla bilgi sunmasa da, Carlos Ghosn’un Bloomberg’e yaptığı değerlendirme dikkat çekti. Ghosn, Renault’nun Nissan’daki hisselerini en yüksek değerle elden çıkarmaya çalışabileceğini söyledi.
Honda’ya Hisse Satışı İhtimali
Nissan’ın bu yıl değer kaybeden hisse fiyatları göz önüne alındığında, Renault için Honda ile planlanan birleşmeye destek vermek mantıklı bir hamle olabilir. Ghosn, Renault’nun Nissan’daki hisselerini Honda’ya “hiç tereddütsüz” satmaya açık olabileceğini belirtti.
METI’nin Rolü
Ghosn ayrıca, bu birleşme planının Japonya Ekonomi, Ticaret ve Sanayi Bakanlığı’nın (METI) baskısıyla şekillenmiş olabileceğini öne sürdü.
“Japonya’da yıllarca yaşamış biri olarak METI’nin ne kadar etkili olduğunu biliyorum,” diyen Ghosn, “Sanayi açısından bir mantık görmüyorum, ancak bazen performans ile kontrol arasında bir tercih yapmak zorunda kalırsınız. METI’nin kontrolü performansa tercih ettiği açık. Bu yüzden Honda’nın bu anlaşmaya itildiğini düşünüyorum.” dedi.
Yeni oluşacak bu dev birleşme, dünyanın üçüncü en büyük otomotiv ittifakı olmaya aday. Renault ise kendi çıkarlarını göz önünde bulundurarak stratejik bir karar vermek zorunda.